کلیک دندانپزشکی مبین، ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در تهرانسر

ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان، کاشت دندان و... از خدمات شاخص این کلینیک است

کلیک دندانپزشکی مبین، ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در تهرانسر

ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان، کاشت دندان و... از خدمات شاخص این کلینیک است

سوراخ شدگی دندان چیست؟

پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۰۴ ب.ظ

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

حفره ها و سوراخ شدگی ها چیزی است که از پوسیدگی دندان و آسیب دیدن دندان حاصل می شود. پوسیدگی دندان می تواند هم روی پوشش بیرونی دندان (مینای دندان) و هم روی لایه داخلی دندان (به نام عاج) تأثیر بگذارد.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟ وقتی مواد غذایی با کربوهیدرات هایی مانند نان ، غلات ، شیر ، سودا ( نوشیدنی گازدار ) ، میوه ، کیک یا آب نبات روی دندان های شما باقی می مانند ، باکتری های موجود در دهان شما آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق شما برای تشکیل پلاک با یکدیگر ترکیب می شوند که این پلاک به دندان می چسبد. اسیدهای موجود در پلاک ، مینای دندان را در خود حل می کنند و سوراخ هایی در دندان شما ایجاد می کنند.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

بزرگسالان مسن تر گاهی اوقات در اطراف لبه های دندان هایی که ترمیم شده اند ( پُر شده اند ) دچار پوسیدگی می شوند. افراد سالخورده معمولاً به دلیل استفاده نکردن از فلوراید یا نداشتن مراقبت دهانی خوب از زمان کودکی ، برای بهبود وضعیت دندان های خود ، اقدامات دندانپزشکی زیادی انجام می دهند. با گذشت سالها ، این ترمیم ها می توانند دندانها را ضعیف کرده و بشکنند. باکتری ها در شکاف و درز دندان ها جمع می شوند و باعث پوسیدگی می شوند.

سوراخ شدگی های دندان ها چگونه درمان می شوند؟

درمان سوراخ شدگی دندان بستگی به این دارد که سوراخ شدگی چقدر گسترده شده باشد. بیشتر اوقات ، دندانپزشک قسمت متلاشی شده ی دندان شما را با مته برمی دارد. او سوراخ را با یک مواد ترمیمی ساخته شده از آلیاژ نقره ، طلا ، پرسلن ، یا کامپوزیت رزین پُر می کند. این مواد ایمن هستند.

برخی افراد نگرانی در مورد روش ترمیم دندان بوسیله ی جیوه به نام آمالگام را ابراز کرده اند ، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا ، سازمان غذا و دارو و سایر آژانس های بهداشت عمومی می گویند که آنها بی خطر هستند. آلرژی به ترمیم دندان ها نادر است.

تاج دندان وقتی استفاده می شود که دندان آنقدر پوسیده شود که خیلی از آن باقی نماند. دندانپزشک شما قسمت آسیب دیده را برداشته و ترمیم می کند. او تاج ساخته شده از طلا ، پرسلن و یا پرسلن بر پایه فلز را بر روی ساختار باقی مانده ی دندان قرار می دهد.

اگر ریشه یا پالپ دندان شما از بین رفته و یا به طریقی آسیب دیده باشد که ممکن است ترمیم نشود ممکن است به روت کانال تراپی ( عصب کشی ) احتیاج داشته باشید. دندانپزشک عصب ، رگ های خونی و بافت را به همراه قسمت های پوسیده شده دندان از بین می برد. او کانال های ریشه ها را تمیز می کند. ممکن است شما نیاز به تاج دندان بر روی دندان پر شده داشته باشید.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

منبع : سوراخ شدگی دندان چیست؟

  • صابر علی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی